Om färg.


Igår var jag och sminkade på ett sminkparty. Det var rätt trevligt med litet övning på andra än sej själv som vanligt även om jag inte direkt gjorde några krävande grejer direkt. Det var mest frågan om att visa litet hur olika produkter fungerar (typ contouring powder), göra några enklare ögonsminkningar och hjälpa kunderna att välja rätt läppstift.

Vad som slog mej var att väldigt många verkade ha väldigt bestämda uppfattningar om vad de passade i för färger och vad de inte passade i. För det mesta höll jag inte med, för efter hand, ju mer jag sysslat med make-up, desto mer inser jag att man faktiskt kan bära de allra flesta färger oberoende av hur man ser ut. Det handlar inte egentligen om färgen i sej, utan mer om vilka typer av den specifika färgen och vilka undertoner man väljer.

Om vi tar violett, eller lila som exempelfärg så passar jag väldigt bra i en ganska kall och blåtonad nyans, medan en rosatonad lila klär min kompis Jenny mycket bättre. Detta trots att vi rent ytligt sett borde passa i samma färg, om man går efter de gamla goda reglerna som man brukade använda sej av tidigare. Dvs. att om man har blont hår och blåa ögon så passar man idet eller det. 

Jenny och jag är nämligen båda blonda och har ungefär samma ögonfärg och hudton. Ändå passar vi i helt olika toner av färger. Alltså ger jag inte mycket för gammaldags färganalyser och påståenden om vilken ögonskugga man skall välja. Jag kan se hur bra ut som helst i alla färger om jag jobbar på det litet. Röda och rosa toner anser jag som svårast på mej själv, men även dom funkar väldigt bra om jag bara väljer rätt sätt och rätta nyanser.

Nu anser jag mej vara ganska bra på att se vilka nyanser någon passar väldigt bra i, men jag kan förstå att det kan vara litet knepigt för dom som inte håller på med smink så mycket eller helt enkelt inte har öga för färg. Vad jag villesäga var bara att man inte skall utesluta tex. grönt bra för att man själv tror, eller för att någon har sagt att man inte passar i det. Det gäller att testa nya färger och prova sej fram.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0